Pregnant women's perception of self-care in prenatal
DOI:
https://doi.org/10.29327/2393773.15.1-1Keywords:
Pregnant, Prenatal, Health education, Action research, PerceptionAbstract
OBJECTIVES: To analyze pregnant women's perception of prenatal self-care based on educational interventions. METHOD: This is an exploratory, descriptive study with a qualitative approach, from the perspective of action research. 15 pregnant women who met the inclusion criteria participated in the study. The data were analyzed using the content analysis proposed by Bardin. RESULTS: From the analysis of the discourse on pregnant women's perception of prenatal self-care, four thematic categories emerged: self-care practices perceived by pregnant women in their daily lives; pregnant women's perceptions about self-care after educational activities; pregnant women's perceptions of self-care and childcare; and pregnant women's perception of educational actions. CONCLUSION: Carrying out educational actions provided pregnant women with knowledge for self-care, adherence and effective participation in activities, as well as the exchange of knowledge and wisdom.
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4. Ed. Lisboa, 2010, 42 p.
BECKER, P. C. et al. O consumo alimentar da gestante pode sofrer influência de sua condição clínica durante a gestação?. Rev. Bras. Saúde Mater. Infant., v. 20, n. 2, p. 515- 524, 2020.
BRASIL, Ministério da Saúde. Atenção ao pré-natal de baixo risco. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. – Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2013.
BRUSAMARELLO, T. et al. Educação em saúde e pesquisa-ação: instrumentos de cuidado de enfermagem na saúde mental. Saúde (Santa Maria), v. 44, n. 2, p. 1-11, maio/ago, 2018.
COSTA, E. P.; POLITANO, P. R.; PEREIRA, N. A. Exemplo de aplicação do método de Pesquisa-ação para a solução de um problema de sistema de informação em uma empresa produtora de cana-de-açúcar. Gest. Prod., São Carlos, v. 21, n. 4, p. 895-905, dez. 2014.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. Ed. – Porto Alegre: Artmed, 2007.
CUNHA, G. H. et al. Diagnósticos de enfermagem segundo a teoria do autocuidado em pacientes com infarto do miocárdio. Aquichan, Chía, v. 18, n. 2, p. 222-233, 2018.
GAÍVA, M. A. M; PALMEIRA, E. W. M; MUFATO, L F. Percepção das mulheres sobre a assistência pré-natal e parto nos casos de neonatos que evoluíram para o óbito. Esc. Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 21, n. 4, e20170018, 2017.
GOMES, C. B. de A. et al. Consulta De Enfermagem No Pré-Natal: Narrativas De Gestantes E Enfermeiras. Texto & Contexto - Enfermagem, v. 28, p. e20170544, 29 abr. 2019.
GOMES, C. de B. et al. Hábitos alimentares das gestantes brasileiras: revisão integrativa da literatura. Ciência & Saúde Coletiva, v. 24, n. 6, p. 2293–2306, jun. 2019.
LEITE, K. J. P. et al. Sistematização da assistência de enfermagem nas consultas de pré-natal. Rev. enferm. UFPE on line, p. [1-6], 2019.
LIMA, V. K. S. et al. Educação em saúde para gestantes: a busca pelo empoderamento materno no ciclo gravídico-puerperal. Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online, [S.l.], v. 11, n. 4, p. 968-975, jul. 2019.
MORAES, L. F. Representação social da gravidez em mulheres primigestas assistidas no ambulatório pré-natal da Maternidade Escola Da Universidade Federal Do Rio De Janeiro. Monografia (Especialização em Assistência Integral à Saúde Materno Infantil) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: https://monografias.brasilescola.uol.com.br/enfermagem/representacao-social-gravidez- mulheres-primigestas-assistidas.htm.
NASCIMENTTO, C. I. M. et al. Concepções e práticas para o aleitamento materno: revisão integrativa. Rev. Enferm. UFPE on line, v. 11, n. supl. 3, p. 1520-1527, 2017.
QUENTAL, L. L. C. et al. Práticas educativas com gestantes na atenção primária à saúde. Revista de Enfermagem UFPE online, [S.l.], v.11, n.12, p. 5370-5381, dez. 2017.
REGRA, G. L; SALERNO, G. R. F; FERNANDES, S.M.F. Educação Em Saúde Para Grávidas e Puérperas. Revista Pesquisa em Fisioterapia. V.7n.3, p.351-358, 2017.
SANTOS, R. M. et al. Tecnologias do Cuidado e Humanização do pré-natal na atenção básica. São Paulo: Revista Recien. V.6, n.18, p. 76-84, 2016.
SILVA, E. P; LIMA, R. T; OSORIO, M. M. Impacto de estratégias educacionais no pré-natal de baixo risco: revisão sistemática de ensaios clínicos randomizados. Ciência & Saúde Coletiva. V.21, n.9, p.2935-2948, 2016.
SILVA, J. C. B., et al. Aplicação da sistematização da assistência de enfermagem em gestantes atendidas no pré-natal. Revista Ciência Plural.; v.5, n.3, p.89-102, 2019.
SILVA, M. G. et al. Estado nutricional e hábitos alimentares de gestantes atendidas na atenção primária da saúde. Revista brasileira de ciências da saúde. João pessoa, v. 22, n. 4, p. 349- 356, 2018.
SILVEIRA, R. A. M. et al. Percepção de gestantes sobre o autocuidado e o cuidado materno. Rev. Rene. V.17, n.6, p. 758-765, nov-dez, 2016.
THIOLLENT, M. Pesquisa-Ação nas Organizações. 2. Ed. São Paulo: Atlas, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Transferência de Direitos Autorais
Declaro que em caso de aceitação do artigo, concordo que os direitos autorais a ele referentes se tornarão propriedade exclusiva da Revista Interdisciplinar.
Assinatura do(s) autor(es)
Data: _____________________________________________________________________
Envio de manuscritos
Os manuscritos devem ser enviados pelo sistema eletrônico para a Revista Interdisciplinar.