The use of methylphenidate without medical indication in the academic context: an integrative literature review

Authors

  • Kaio Da Silva Soares Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida (FESAR/AFYA), Redenção-PA
  • Zandarah Wendy Trindade Mendonça Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida (FESAR/AFYA), Redenção-PA
  • Willy Cristiano Luz Alves Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida (FESAR/AFYA), Redenção-PA

DOI:

https://doi.org/10.29327/2393773.17.2-10

Keywords:

academic performance; methylphenidate; risk; student health.

Abstract

OBJECTIVE: The study aims to analyze the use of methylphenidate without clinical indication by students to improve academic performance, as well as the risks associated with this misuse. Methodology: An integrative literature review was carried out with searches in the Lilacs, BVS, CAPES and Scielo databases, using the terms "methylphenidate" and "risk". Ten relevant articles were selected after exclusion of 191 by criteria of time, language and free access. Results and Discussion: The off-label use of methylphenidate by students occurs mainly for neuroenhancement. Although the drug is effective for ADHD and narcolepsy, there is no evidence of significant benefits in healthy individuals. Studies indicate minimal subjective improvements in attention, with risks such as dependence, cardiovascular and neuropsychological complications. Conclusion: The abuse of methylphenidate without medical prescription by students should be seen as a public health issue, requiring educational measures in institutions to raise awareness of its risks.

References

ALBERTO, Mariane Suelen Izidoro et al. Uso de metilfenidato entre acadêmicos no interior de Rondônia. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, Três Corações / MG, v. 15, n. 1, p. 170-178, 2017.

BEYER, Chad; STAUNTON, Ciara; MOODLEY, Keymanthri. The implications of Methylphenidate use by healthy medical students and doctors in South Africa. BMC Medical Ethics, Londres, v. 15, p. 1-8, 2014.

BILITARDO, Isabella de Oliveira et al. Análise do uso de metilfenidato por vestibulandos e graduandos de medicina em uma cidade do estado de São Paulo. Debates em Psiquiatria, Rio de Janeiro, RJ, v. 7, n. 6, p. 6-13, 2017.

CÂNDIDO, Raissa Carolina Fonseca et al. Prevalência e fatores associados ao uso de metilfenidato para neuroaprimoramento farmacológico entre estudantes universitários. Einstein (São Paulo), São Paulo, v. 18, p. 1-7, 2019.

DE MELO, Thaís Silva; DE SOUZA, Ronaldo Santhiago Bonfim. ‘’Pílula do estudo’’: uso do metilfenidato para aprimoramento cognitivo entre estudantes de psicologia da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). HSJ-Health Sciences Journal, Itajubá/MG, v. 10, n. 2, p. 56-62, 2020.

JÚNIOR, Almir Ribeiro Tavares; CREMASCHI, Renata Maria de Carvalho; COELHO, Fernando Morgadinho Santos. Narcolepsia: o despertar para uma realidade subestimada. Debates em Psiquiatria, Rio de Janeiro/RJ, v. 7, n. 3, p. 22-32, 2017.

NASÁRIO, Bruna Rodrigues; MATOS, Maria Paula P. Uso não prescrito de metilfenidato e desempenho acadêmico de estudantes de medicina. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 42, p. e235853, 2022.

ROCHA, Daniel Benedito et al. Metilfenidato: uso prescrito versus uso indiscriminado por acadêmicos de medicina. Revista Médica de Minas Gerais, Belo Horizonte-MG, v. 30, n. 1, p. e-30119, 2020.

RODRIGUES, Laís de Aquino et al. Uso não prescrito de metilfenidato por estudantes de uma universidade brasileira: fatores associados, conhecimentos, motivações e percepções. Cadernos Saúde Coletiva, Rio de Janeiro/RJ, v. 29, p. 463-473, 2022.

SILVA, Mauriene Krauser et al. Uso indiscriminado de Ritalina® por estudantes de uma Faculdade do Sudoeste Goiano. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista /SP, v. 11, n. 17, p. e205111738857-e205111738857, 2022.

Published

2024-12-17

Issue

Section

Revisão